Vælg den rigtige kur

Vide, hvordan man vælger den rigtige kost kan være en skræmmende opgave. Overalt ser der er en ny fad kost eller nogen fosser om, hvor meget vægt de tabte gør dette og hint. Men hvordan du vælger den rigtige kost for dig? En individuel krop type og personlighed kan kræve en særlig kost, der passer specielt til dig. Men de fleste af Danmark er på et vægttab mani. Vi er villige til at prøve noget, og alt at tabe den ekstra vægt. The South Beach Diet er en af de mere populære kostvaner, som mange bruger til deres vægttab indsats. I denne artikel vil vi undersøge det grundlæggende i South Beach Diet.

The South Beach Diet blev skabt af hjertespecialist Dr. agatston. Han oprindeligt skabte South Beach Diet for hans hjertepatienter. Hans mål? For at forbedre patientens hjerte sundhed og samtidig hjælpe patienten til effektivt at miste betydelige mængder af vægt. Dr. agatston hedder South Beach Diet er ikke en fedtfattig eller lavt Carb kost, men fokuserer mere på den rigtige slags fedt og kulhydrater. The South Beach Diet er baseret på det glykæmiske indeks. Det tilskynder også tilføjelsen af “gode” fedtstoffer fra enkeltumættede kilder som olivenolie.

Så hvad er det glykæmiske indeks? Hver kulhydrat er skaleret mellem 0-100 på glykæmisk indeks. Kulhydrater med en højere værdi på glykæmisk indeks skabe en hurtig stigning i blodsukkeret. Glucose anvendes som referencepunkt på glykæmisk indeks skala med en værdi på 100. Hvad betyder dette? Godt, når blodsukkeret spikes din krop begynder opbevaring af fødevarer som fedt. Så når du spiser dem højt fedtindhold fødevarer med store mængder af sukker det er næsten helt henvender sig til fedt inde i din krop.

Nu hvordan præcist gør South Beach Diet arbejde? Den er opdelt i tre faser. Fase I involverer begrænsning af de fleste kulhydrater. I teorien fase I giver kroppen tid til at udligne insulin niveauer. Denne fase varer omkring to uger. I denne periode vil du nødt til at fjerne slik, kage, kiks, is, sukker, alkohol, pasta, frugt, mælk, ris, brød og kartofler fra din kost. Du er tilladt lavt GI (glykæmisk indeks) grøntsager som kål og broccoli, men vil være dit fokus på at spise kød, der er magert (kylling, fisk), æg, fedtfattig ost, olivenolie og visse former for nødder.

Fase II kræver genindførelse af lav GI fødevarer som kornkammer brød, fuldkornsprodukter, pasta, fedtfattig mælk, og de fleste frugter. Du fortsætter i fase II, indtil du når din vægt mål. Fase III tillader genindførelse af en lang række fødevarer, der tager sigte på at holde din vægt vedligeholdes og ændre din livsstil.